W poznańskich zakładach

Norbert Bączyk

WZMot Poznań

Na pancernej mapie Polski szczególną rolę odrywa Poznań. Działają tam nie tylko placówki muzealne związane z bronią pancerną, w tym legendarne muzeum przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, dziś część Muzeum Wojska Polskiego, nie tylko nieopodal rozciąga się wielki poligon Biedrusko, ale Poznań to również siedziba Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A., jednego z najnowocześniejszych zakładów przemysłu obronnego w naszym kraju. Od ponad 70 lat firma ta jest związana z remontami i modernizacjami wojskowych pojazdów mechanicznych, a dziś to m.in. wiodący zakład, jeśli idzie o remonty i konserwacje najnowocześniejszych czołgów naszej armii, Leopardów 2A5.

W Poznaniu, przy ul. Dąbrowskiego, mieści się spółka Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Zajmuje dość rozległy teren nieopodal poznańskiego lotniska na Ławicy i miejskiego jeziora Rusałka. Lokalizacja oraz zaplecze są zatem bardzo dobre, a powierzchnia, jaką zajmują, to 280 tys. m². Bliskość międzynarodowej trasy A-2 Warszawa-Berlin, własna bocznica kolejowa i bliskość lotniska to bez wątpienia atuty. Na osobie, która wielokrotnie odwiedziła większość polskich firm zbrojeniowych i była w niejednym takim zakładzie za granicą największe wrażenie na wejściu robi jednak schludność i porządek tego miejsca w połączeniu z wyremontowanymi, nowoczesnymi halami zakładowymi. Naprawdę, poznańskie WZM nie muszą się pod tym względem niczego wstydzić. Wprawdzie hale Huty Stalowa Wola też są nowoczesne i czyste, a w środku stoją nowoczesne maszyny i widać jak firma się rozkręca, ale tam z niegdyś wielkiego kompleksu przemysłowego już tylko niewielka część zajmuje się produkcją wojskową, reszta stała się osobną firmą w chińskich rękach. Rosomak S.A., bardzo ważny i nowoczesny zakład, ale wciśnięty w zabudowę Siemianowic Śląskich, bez rozległej przestrzeni. Tutaj, w Poznaniu, jest inaczej. Jednak to nie wielkość hal jest najważniejsza, ale potencjał i możliwości zakładu. I tutaj Poznań też zaskakuje. Gdy mówimy o czołgach w Polsce, od razu nasuwają się skojarzenia z wielkimi zakładami w Gliwicach, gdzie niegdyś produkowano tysiące czołgów, a dziś remontuje się i modernizuje Leopardy 2A4. Tymczasem w Poznaniu też się to robi, przy czym firma zdobyła prestiżowe zamówienia na remonty Leopardów 2A5, aktualnie najnowocześniejszych czołgów Wojska Polskiego […]

Cały tekst można przeczytać w pierwszym numerze nowego magazynu militarnego Twoja Strefa Pancerna dostępnego w Empikach, kioskach Ruchu, Relay i In Medio oraz w sklepie Wydawcy: http://sklep.wozybojowe.pl/kategoria/prasa

regulamin

Poprzez kontynuację wyrażasz zgodę na używanie cookies. więcej informacji / more info

Poprzez akceptację wyrażasz zgodę na używanie cookies np. byśmy mogli lepiej dostosować wyświetlanie treści do oczekiwań naszych czytelników. The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij / Close