Incydentów ciąg dalszy

Dawid Niewdana

22 maja 2016 roku nad Morzem Japońskim swój lot odbywał samolot szpiegowski Stanów Zjednoczonych RC-135. Według strony rosyjskiej, samolot spowodował bardzo duże zagrożenie dla znajdujących się w pobliżu samolotów cywilnych, natomiast administracja amerykańska przedstawia zupełnie inną wersję zdarzeń. Incydent ten jest kolejnym przykładem wzajemnych oskarżeń na linii Waszyngton-Moskwa o wykorzystanie samolotów szpiegowskich i międzynarodowej przestrzeni powietrznej.

Wcześniejsze incydenty miały miejsce na Bałtyku w dniach 11-12 i 14 kwietnia tego samego roku. Pierwszy z nich dotyczył amerykańskiego niszczyciela USS Donald Cook do którego z niebezpieczną prędkością zbliżyły się rosyjskie bombowce Su-24. W drugim udział brał samolot zwiadowczy RC-135, nad którym myśliwiec Federacji Rosyjskiej Su-27 wykonał tzw. Beczkę. Urzędnicy amerykańscy i przedstawiciele Sojuszu stanowczo potępili te działania, natomiast strona rosyjska tłumaczyła je zbliżeniem na niebezpieczną odległość od granic Rosji (w przypadku pierwszego incydentu) oraz potrzebą identyfikacji nieznanego samolotu (drugi incydent).

Zagrożenie dla samolotów pasażerskich?

W niedzielę 22 maja br. Siły Powietrzne Rosji zlokalizowały nad Morzem Japońskim blisko granicy rosyjskiej samolot szpiegowski RC-135 należący do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (U.S. Air Force). Według oficjalnych komunikatów Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, samolot Stanów Zjednoczonych leciał na wysokości zarezerwowanej dla samolotów cywilnych oraz miał wyłączony transponder, czyli urządzenie wysyłające sygnały pozwalające na identyfikację samolotu. Według rosyjskiej agencji prasowej Interfax, w wyniku takiego działania zagrożone były co najmniej dwa samoloty pasażerskie znajdujące się w tamtym czasie nad wodami Morza Japońskiego. Zmusiło to kontrolerów lotu do zmiany trasy zarówno samolotu lecącego z Japonii do Holandii, jak i drugiego ze Szwajcarii do Japonii w celu uniknięcia zderzenia.

Następnego dnia Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej wydało oświadczenie, w którym stwierdziło, że nieprofesjonalne działanie załogi samolotu Stanów Zjednoczonych stworzyło groźbę kolizji w powietrzu z samolotem cywilnych linii lotniczych. Dodatkowo, jak podaje oświadczenie, samolot Stanów Zjednoczonych leciał z wyłączonym transponderem, bez ustalenia planu swojego lotu z regionalnymi służbami kontroli ruchu.

Wydarzenia z niedzieli spowodowały wezwanie do rosyjskiego Ministerstwa Obrony attaché wojskowego Stanów Zjednoczonych w Federacji Rosyjskiej gen. bryg. Bruce’a McClintocka. Celem tej wizyty było wyjaśnienie incydentu z udziałem samolotu RC-135. Rozmowa zakończyła się żądaniem skierowanym do attaché, by powzięto środki zmierzające zapobiegnięciu występowaniu takich przypadków w przyszłości.

„Profesjonalny i bezpieczny”

We wtorek do incydentu odniosła się strona amerykańska. Dowódca Marynarki Stanów Zjednoczonych (U.S. Navy) Dave Benham stwierdził, że samolot RC-135 odbywał rutynowy lot zwiadowczy z uwzględnieniem bezpieczeństwa nawigacji wszystkich pozostałych samolotów. Sam lot był profesjonalny i przeprowadzony bez żadnych incydentów, a samolot nie powodował zagrożenia.

Należy podkreślić, że podobne incydenty miały miejsce już w 2014 roku z udziałem rosyjskich samolotów szpiegowskim. W marcu 2014 roku, Boeing 737 lecący z Kopenhagi do Rzymu uniknął kolizji ze zmodernizowanym samolotem rozpoznawczym Sił Powietrznych Rosji Ił-20 (produkowanym jeszcze w czasach ZSRR). W grudniu 2014 roku doszło do zbliżonego zdarzenia, kiedy to ponownie samolot Ił-20 ledwo uniknął kolizji z samolotem cywilnych linii lotniczych lecącym z Danii do Polski. Samolot rosyjski leciał z wyłączonym transponderem.

regulamin

Poprzez kontynuację wyrażasz zgodę na używanie cookies. więcej informacji / more info

Poprzez akceptację wyrażasz zgodę na używanie cookies np. byśmy mogli lepiej dostosować wyświetlanie treści do oczekiwań naszych czytelników. The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij / Close