Elektroniczne włamanie do samochodu

Joanna Grabarczyk

Systemy elektroniczne montowane w samochodach służą m.in. ich ochronie przed kradzieżą, ale i takie rozwiązania bywają bronią obosieczną. Jednocześnie coraz częściej mówi się o hackowaniu samochodów w znacznie szerszym kontekście niż tylko obejście systemów zabezpieczeń celem kradzieży. Na pierwszy plan wychodzą bowiem kwestie związane z poważnymi naruszeniami bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Chociaż zastosowanie elektroniki we współczesnych samochodach przyczyniło się do podniesienia bezpieczeństwa, funkcjonalności i komfortu podróżowania, otworzyło również wiele innych furtek, umożliwiających osobom trzecim nadużycia.

Współczesne samochody projektuje się z wykorzystaniem znacznej ilości systemów elektronicznych. Początek umieszczania elektroniki „pod maską” miał swój początek już w latach 80. ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaostrzone kryteria dotyczące ochrony środowiska wymusiły na producentach samochodów znaczne ograniczenie emisji spalin w produkowanych pojazdach. Wyśrubowane kryteria prawne popchnęły producentów do zastosowania pierwszych elektronicznych rozwiązań sterujących wtryskiem i regulowaniem katalizatora w miejsce stosowanej technologii gaźnikowej. Z biegiem lat coraz więcej takich elektronicznych sterowników pojawiało się w konstrukcjach samochodów. Aktualnie, w zależności od modelu, we współczesnym aucie można odnaleźć od kilkunastu do kilkudziesięciu takich elektronicznych sterowników, w skrócie nazywanych ECU (ang. Electronic Control Unit). Każdy z ECU jest tak naprawdę małym komputerem i posiada procesor, pamięć oraz oprogramowanie. W dużym uproszczeniu, wszystkie ECU są połączone do kilku magistrali (zazwyczaj jest to CAN, od ang. Controller Area Network), po której przebiega wzajemna komunikacja i przesyłanie pakietów zawierających dane istotne z punktu widzenia funkcjonowania samochodu. Każdy z ECU odpowiada za inne funkcje współczesnego pojazdu: kontrolują pracę silnika, hamulców, skrzyni biegów; odpowiadają za łączność samochodu z siecią komórkową i nadzorują bezprzewodowy przesył danych z i do pojazdu; regulują bezprzewodowe otwieranie i zamykanie drzwi; monitorują ciśnienie w oponach; regulują wentylację, ogrzewanie oraz klimatyzację; generują dźwięki, a nawet aktywują zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. To tylko kilka ogólnych przykładów spośród funkcji, jakie pełnią ECU we współczesnych pojazdach… [więcej w 2 numerze „Bezpieczeństwo i Obronność”]

regulamin

Poprzez kontynuację wyrażasz zgodę na używanie cookies. więcej informacji / more info

Poprzez akceptację wyrażasz zgodę na używanie cookies np. byśmy mogli lepiej dostosować wyświetlanie treści do oczekiwań naszych czytelników. The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij / Close