
Systemy elektroniczne montowane w samochodach służą m.in. ich ochronie przed kradzieżą, ale i takie rozwiązania bywają bronią obosieczną. Jednocześnie coraz częściej mówi się o hackowaniu samochodów w znacznie szerszym kontekście niż tylko obejście systemów zabezpieczeń celem kradzieży. Na pierwszy plan wychodzą bowiem kwestie związane z poważnymi naruszeniami bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Chociaż zastosowanie elektroniki we współczesnych samochodach przyczyniło się do podniesienia bezpieczeństwa, funkcjonalności i komfortu podróżowania, otworzyło również wiele innych furtek, umożliwiających osobom trzecim nadużycia.
Współczesne samochody projektuje się z wykorzystaniem znacznej ilości systemów elektronicznych. Początek umieszczania elektroniki „pod maską” miał swój początek już w latach 80. ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych, gdzie zaostrzone kryteria dotyczące ochrony środowiska wymusiły na producentach samochodów znaczne ograniczenie emisji spalin w produkowanych pojazdach. Wyśrubowane kryteria prawne popchnęły producentów do zastosowania pierwszych elektronicznych rozwiązań sterujących wtryskiem i regulowaniem katalizatora w miejsce stosowanej technologii gaźnikowej. Z biegiem lat coraz więcej takich elektronicznych sterowników pojawiało się w konstrukcjach samochodów. Aktualnie, w zależności od modelu, we współczesnym aucie można odnaleźć od kilkunastu do kilkudziesięciu takich elektronicznych sterowników, w skrócie nazywanych ECU (ang. Electronic Control Unit). Każdy z ECU jest tak naprawdę małym komputerem i posiada procesor, pamięć oraz oprogramowanie. W dużym uproszczeniu, wszystkie ECU są połączone do kilku magistrali (zazwyczaj jest to CAN, od ang. Controller Area Network), po której przebiega wzajemna komunikacja i przesyłanie pakietów zawierających dane istotne z punktu widzenia funkcjonowania samochodu. Każdy z ECU odpowiada za inne funkcje współczesnego pojazdu: kontrolują pracę silnika, hamulców, skrzyni biegów; odpowiadają za łączność samochodu z siecią komórkową i nadzorują bezprzewodowy przesył danych z i do pojazdu; regulują bezprzewodowe otwieranie i zamykanie drzwi; monitorują ciśnienie w oponach; regulują wentylację, ogrzewanie oraz klimatyzację; generują dźwięki, a nawet aktywują zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. To tylko kilka ogólnych przykładów spośród funkcji, jakie pełnią ECU we współczesnych pojazdach… [więcej w 2 numerze „Bezpieczeństwo i Obronność”]